Komponent kulturowy na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej w szkole polskiej i polonijnej
W CELU ZAPISANIA SIĘ NA KURS PROSIMY WYPEŁNIĆ ANKIETĘ
REKRUTACJA DO 30.01.2025 DO GODZ.15:00, WEBINARIUM 30.01.2025 O GODZ.19:00 CZASU POLSKIEGO
Cel: Omówienie znaczenia komponentu kulturowego w edukacji wczesnoszkolnej oraz opracowanie strategii skutecznego wprowadzania treści kulturowych na lekcjach w szkołach polskich i polonijnych.
Rola komponentu kulturowego w edukacji wczesnoszkolnej:
Znaczenie kształtowania tożsamości kulturowej uczniów.
Wpływ treści kulturowych na rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny dziecka.
Przybliżenie tradycji, języka i historii jako podstaw edukacji kulturowej.
Komponent kulturowy w szkołach polskich i polonijnych:
Wyzywania związane z realizacją treści kulturowych w obu typach szkół.
Omówienie specyfiki pracy w środowisku wielokulturowym.
Wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych jako wsparcia w nauczaniu.
Metody i narzędzia wprowadzania treści kulturowych:
Propozycje praktycznych działań, takich jak zajęcia plastyczne, muzyczne i teatralne.
Wykorzystanie literatury dziecięcej, filmów, piosenek oraz gier edukacyjnych.
Organizacja wydarzeń tematycznych, np. dni kultury polskiej.
Współpraca z rodzicami i społecznością lokalną:
Angażowanie rodziców w promowanie tradycji i języka polskiego.
Współpraca ze środowiskiem polonijnym oraz instytucjami promującymi Polskę za granicą.
Budowanie więzi między szkołą a lokalną społecznością.
prowadzący: Łukasz Matusiak, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Polskiej przy Ambasadzie RP w Helsinkach oraz dyrektor tej Szkoły. Absolwent pedagogiki (część studiów odbył w Ostrawie oraz Ołomuńcu w Czechach) oraz glottodydaktyki polonistycznej Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz polonistyki i rusycystyki w Uniwersytecie Wrocławskim.
Doktorant prof. Barbary Grabowskiej w Instytucie Pedagogiki UŚ w Katowicach (edukacja międzykulturowa oraz pedeutologia). Nauczyciel języka polskiego jako obcego na kursach dla młodzieży i osób dorosłych w szkołach językowych w Ukrainie.